maandag 27 februari 2012

Opdrachtbeschrijving Electrolux Design Lab

Onze opdracht voor dit semester draait rond een jaarlijkse wedstrijd. Ontwerpers van over de hele wereld nemen deel aan deze ontwerpwedstrijd. Elk jaar heeft de wedstrijd een bepaald thema waarrond men gaat werken. In 2012 draait de design contest rond het thema Design Experience.

Dit thema draait vooral rond de beleving van het koken. Dit kan heel breed gaan. Van het koken zelf tot het genieten van de gerechten. Ook de beleving samen met de gasten kan hierin meespelen. Er wordt verwacht dat er inspiratie wordt geput door te kijken naar echte professionals. Voorbeelden hiervan zijn topchefs, kookprogramma's, restaurants. Ook kan er gezocht worden naar verschillende soorten locaties.

In de wedstrijd wordt verwezen naar The Cube.

Electrolux wijst ons op een paar punten die we zeker kunnen gebruiken in het ontwerpen:
  • We sense the world

    We ontdekken de wereld met behulp van onze zintuigen. Dit is niet alleen ruiken en smaken, maar ook voelen, horen en zien.
    De wereld van tegenwoordig wordt ook meer en meer een technologische wereld. We creëren meer en meer een virtuele wereld. De computer, de iPad of smartphone zijn niet meer weg te denken.

  • The visual is just one of many human senses

    Bij dit ontwerp kan er ook wat meer gefocust worden op andere zintuigen buiten het zien. De reuk, de smaak, het voelen en horen zijn ook zeer belangrijkte zintuigen. Hiermee kan men ook aan de slag. Er kunnen ook andere zintuigen beschouwd worden, zoals pijn of evenwicht.
  • Experience is luxury

    Luxe is een belangrijk element voor de mens. Men kan genieten van vakantie en verre reizen. Luxueus genieten thuis wordt steeds populairder.

  • The Heart of the Home

    Gezellig samen eten en genieten van de gerechten. Dit is het doel van deze wedstrijd. De keuken wordt niet meer gezien als een ruimte met verschillende praktische functies. Dit wordt meer en meer een plaats om samen te zijn met vrienden en familie. De sociale functie wordt belangrijker.

  • Consumers want professional performance

    Professionaliteit is belangrijk. Men gaat snel wat meer betalen voor apparaten die hetzelfde resultaat brengen als bij echte chef-koks.

  • Quest for authenticity

    Het leven bestaat meer en meer uit de technologische en virtuele wereld. Het kan interessant zijn om op zoek te gaan naar het authentieke.

  • Special Focus: texture + surface matrials/aesthetics

Bij dit soort wedstrijden is het belangrijk dat je je kunt onderscheiden van de rest. Standing out of the crowd. Jumping out of the crowd.

Webadres:               http://www.electrolux.be/
                               http://www.electroluxdesignlab.com/
Opdrachtgever:
 Deadline:                 1 juni 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten